Državni revizori u prvoj polovici ove godine pregledali su poslovanje Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Ministarstvo kojem je na čelu HDZ-ov Oleg Butković dobilo je uvjetnu ocjenu zbog niza nepravilnosti vezanih uz naplatu koncesije na pomorsko dobro i neusklađenog popisa imovine. Stoji to u Izvješću o obavljenoj reviziji u spomenutom Ministarstvu, a datum je srpanj ove godine.
Naime, još je revizijom u 2015. godini, dok je na čelu Ministarstva bio SDP-ov Siniša Hajdaš Dončić, utvrđeno da za pojedine ugovore o koncesiji na pomorskom dobru ne postoje instrumenti osiguranja provedbe ugovora. Pritom podaci o koncesijama u Ministarstvu mora nisu bili usklađeni s Registrom koncesija Ministarstva financija.
Nepravilnosti su se nastavile i prošle godine. Podatke o koncesijama donekle su uskladili s Registrom, ali ne i sa stvarnim stanjem. Čak je u jednom trenutku potkraj 2016. proizišlo da imaju preplatu od gotovo sedam milijuna kuna za koncesije na pomorskom dobru. Revizija, međutim, otkriva kako nije riječ o preplati, već o neobračunatom potraživanju prema jednom koncesionaru. Ispostavilo se da koncesionari na pomorskom dobru državi duguju ukupno 42 milijuna kuna.
Ministarstvo mora dugovanja nije uspjelo naplatiti, nisu čak poslane opomenene i tužbe, zbog čega je naplata vrlo upitna, javlja revizija.
Osim s koncesijama na pomorskom dobru, država ima problema s naplatom i koncesija za brodogradilišta. Nekoliko gospodarskih subjekata ukupno duguje oko 43 milijuna kuna: brodogradilište Brodosplit (19,9 milijuna kuna), potom Nautički centar Prgin (10,3 milijuna kuna), gdje je dug završio u stečajnoj masi. Potom Dina Petrokemija te Brodogradilište Kraljevica.
Osim neusklađenosti s Registrom koncesija, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture ima neusklađen popis s Registrom državne imovine. Prema poslovnim knjigama, evidentirana su 64 građevinska objekta u vlasništvu Ministarstva (vrijednost koncem 2016. iznosila je 73 milijuna kuna). U Registru je pak 137 nekretnina. Kako je došlo do toga? Revizori su ustanovili da je negdje došlo do dvostrukog evidentiranja pojedinih nekretnina ili je pak građevina evidentirana kao jedna, a zemljište na kojem se nekretnina nalazi kao druga stavka.
Revizijom je utvrđeno da je broj zaposlenih u Ministarstvu rastao tijekom 2016. Prvog siječnja prošle godine, dok je ministar bio SDP-ov Siniša Hajdaš Dončić, bilo je 648 zaposlenih na neodređeno i devet zaposlenih na određeno vrijeme. Nakon godine dana i nakon što je Ministarstvo preuzeo Oleg Butković broj stalno zaposlenih iznosi 652, a onih s ugovorom na određeno 39.
Za intelektualne usluge otišao je 21 milijun kuna, 3,6 milijuna manje nego 2015. godine. Jer, SDP-ova vlada te je godine angažirala savjetnika za kapitalni projekt monetizacije hrvatskih autocesta. Od toga se odustalo, no savjetnik je 2015. godine naplatio svojih 11,3 milijuna kuna.
Monetizacija je, podsjetimo, za cilj imala pronaći najbolji model koncesije autocesta. Nalaz revizije pokazuje posljedicu takve ostvarene koncesije i to na primjeru autoceste Zagreb- Macelj.
Od 2013. do 2016. iz državnog proračuna isplaćeno je 166 milijuna kuna tvrtki Autocesta Zagreb – Macelj, koncesionaru istoimene autoceste, a čiji je većinski vlasnik posredno tvrtka Strabag. Posao je ugovoren koncesijskim ugovorom, a država nadoknađuje gubitak prihoda nastao zbog pada prometa na autocesti.
Tako je u tu svrhu iz proračuna 2013. plaćeno 70,7 milijuna kuna, zatim je 2014. s računa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture plaćeno 38,5 milijuna kuna, 2015. godine 27,8 milijuna kuna, a za 2016. godinu naknada je iznosila 29,6 milijuna kuna.
Revizori su naveli još jednu nepravilnost, opet uz tvrtku Autocesta Zagreb – Macelj. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture nije u poslovne knjige unijelo 40 milijuna kuna kamata na kredite koje su dali ovoj tvrtki.